Friday, December 12, 2014

119 m Above Sea Level / 119 m au-dessus du niveau de la mer @ SBC

Left to right, De gauche à droite: Pip Day Director of SBC/Directrice de SBC, Doug Scholes, Felicity Taylor, Alexandra McIntosh, Chris Carrière from/de Collectif CRUM- Photos Lena Ghio © 2014
Français plus bas

Even as a humble blogger, I receive many invitations to art openings. I am passionate about art but there are moments when I am not so excited about what is going on. When I received an invitation from SBC Gallery of Contemporary Art for the opening of 119 m Above Sea Level, I was intrigued. What caught my attention was that it had been a long time since contemporary artists re-examined concerns that where very important to the artists of the 1970s.

In those years conceptual art was very strong in America.

"Ideas alone can be works of art; they are in a chain of development that may eventually find some form. All ideas need not be made physical."—Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art

This is how far conceptual could go. This specific exhibition is inspired by the 1971 exhibition 45˚30' N-73˚36' W that took place at the Saidye Bronfman Centre, now devoted exclusively to theatre,  and Sir George Williams University Art Galleries, now part of Concordia University. This would be the first conceptual art exhibition in Montreal yet it was not properly archived so that all that remains of the event is "Inventory: a collection of index cards with written instructions, drawings for the execution of works and quotes from prominent theorists,"

The collective CRUM decided to remedy the situation with this exhibition at the SBC where they are using "the qualitative method Accurism™* and safe, modern technologies..." with actual materials left from the original exhibition to challenge a variety of concepts associated with frequencies and metaphysics. On the day of the opening there was an experiment to measure telepathy among the participants using their cellphones, Texting for Telepathy. Buckminster Fuller is revisited. He is a famous American architect who turned his life around in 1927 after himself experiencing a mystical experience, known in Montreal for his American Pavillion, a geodesic structure that was part of Expo 67. Then there is the Tournesol Co-Operative Farm that provides a plant installation. And there is more.

There will be a Product demonstration & conversation with Stéphane Bélainsky, Expertise Électromagnétique Environnementale Inc. Saturday, January 24 at 2pm and a Screening of Le Semeur (Julie Perron, Les Films de l'Autre, 2014) Saturday, February 14 at 2pm.

FRANÇAIS

Même comme humble blogueuse, je reçois plusieurs invitations pour aller à des vernissages. Je suis passionnée pour l'art mais il y a des moments où je ne suis pas si excitée par ce qui se passe. Quand j'ai reçu l'invitation de  SBC Galerie d'art contemporain  pour le vernissage de 119 m au-dessus du niveau de la mer, j'étais intriguée. Ce qui a capté mon attention est que cela fait longtemps que les artistes contemporains n'ont pas revisité les préoccupations qui étaient très importantes aux artistes des années 1970.

Pendant ces années l'art conceptuel était très fort en Amérique.

"Les idées seules peuvent être une oeuvre d'art; elles sont dans une chaine de développement qui pourrait éventuellement trouvé une forme. Pas toutes les idées sont obligées de prendre une forme physique."—Sol LeWittParagraphs on Conceptual Art

Un exemple de l'ampleur que pouvait prendre l'art conceptuel. Cette exposition spécifique est inspirée par l'exposition  qui a eu lieu en 1971, 45˚30' N-73˚36' W qui s'est tenue au Centre Saidye Bronfman, maintenant dévoué exclusivement au théâtre, et Sir George Williams University Art Galleries, maintenant intégré à l'Université Concordia. Ceci était la première exposition d'art conceptuel à avoir lieu à Montréal pourtant ille n'a pas été archivée correctement donc tout ce qu'il reste de l'événement est "Inventory: une collection de fiches cartonnées contenant des instructions écrites, des dessins démontrant la réalisation des oeuvres et des citations de théoriciens reconnus,"
Photos Lena Ghio © 2014

Le collectif CRUM a décidé de rémédier à la situation avec cette exposition à la SBC où il emploie  "la méthode qualitative d'Accurism™* et des technologies modernes et sécuritaires..." avec des matériaux authentiques de l'exposition originale pour mettre à l'épreuve une variétés de concepts associés aux fréquences et à la métaphysique. Le jour du vernissage il y avait une expérience pour mesurer l'effet de la télépathie parmis les participants en se servant de cellulaires, SMS pour la télépathie.  Buckminster Fuller est revisité. Il est un célèbre architecte Américain qui a transformé sa vie dès 1927 après avoir eu une expérience mystique, connu à Montréal pour sa conception du Pavillon Américain, une structure géodésique qui faisait partie de l'Expo 67. Et il y a une intervention  Then there is the Ferme Tournesol  qui a fourni une installation de plante. Et il y a plus encore.

Il y aura une Démonstration de produit et conversation avec Stéphane Bélainsky, Expertise Électromagnétique Environnementale Inc. Samedi, 24 Janvier à 14h et la Projection  Le Semeur (Julie Perron, Les Films de l'Autre, 2014) Samedi, 14 Février à 14h.

-LENA GHIO

No comments:

Post a Comment