Monday, June 2, 2014

Archaeology and The Digital: Media and Machines / Archéologie du numérique: Environnements virtuels, objets interactifs



The CCA presents an intriguing second part exhibition on the project began last May (2013) : Archeology of the Digital. This time we are taken through the work processes of several renowned architectural firms and architects: Asymptote Architecture ( HANI RASHID and LISE ANNE COUTURE ) for their work on the New York Stock Exchange (NYSE): Pavilion H20eXPO by NOX (LARS SPUYBROEK): X Phylum (1997-1998) and Catastrophe Machine (1994-1998) by KARL CHU: Pannel by Objectile (1995-2013) by Objectile SARL (BERNARD CACHE and PATRICK BEAUCÉ): HypoSurface (1997-today) by dECOi Architects (MARK GOULTHORPE): and NSA Muscle (2003-2004) by ONL (OOSTERHUIS_LÉNARD): to see how they can bring forth innovations by using technology.

We get inside intricate work processes from plan to full functioning space where the architects explore all the possibilities of their concepts with computer technology: how to integrate the digital in various environments for different functions and then go a step beyond to introduce virtual dimensions.I found it intriguing that scientists from many discipline were inspired by architects and how they began using computers to work out concepts. Recently I have been pondering the question of extra dimensions studied by physicists. When GREG LYNN,  Chief Curator of the ongoing project,  spoke of physicists being inspired by architects to use computers to envision their scientific musings, I asked him about the concept of extra dimensions. The project Pavilion H20eXPO by NOX (LARS SPUYBROEK) is an example of architects creating form beyond the 3 dimensions of space normally used to fashion buildings. Also we were told by Lars Spuybroek that the virtual buildings that emerge when people visit the site are designed by forces: electricity, gravity: that manifest either by new digital input provided by the visitor or as a reaction to his behavior on the site. Greg Lynn added "In that example, the architects do not use the normal x,y,z of 3 dimensional space but use two points in space to form vectors to allow them to bring inconceivable designs into physical form."
Giovanna Borasi & Greg Lynn
photo Lena Ghio

Every project details an extraordinary exploration of how to make a vision a reality by using digital media. I encourage you to visit the bookstore that offers unique books that are associated with whatever exhibition is ongoing.

Other news from the CCA,  PHYLLIS LAMBERT, (CC, GOQ, CAL, FRAIC, FRSC, Hon FRIBA, Hon FAIA, FSAH, LL D), architect, Founding Director and Chair of the Board of Trustees of the CCA, will be  honored with a Golden Lion for lifetime achievement at the Venise Architecture Biennale this June 7th, and GIOVANNA BORASI has been named Curator in Chief after working for many years in tandem with MIRKO ZARDINI, Director of the CCA.

Until October 5 2014

FRANÇAIS

Le  CCA présente une intrigante seconde partie au projet initié en may 2013: Archéologie du numérique. Cette fois-ci on nous transporte encore plus profondément dans les processus créateurs de firmes d'architectes et d'architectes de renommés: Asymptote Architecture ( HANI RASHID and LISE ANNE COUTURE ) pour leur travail sur le New York Stock Exchange (NYSE): Pavilion H20eXPO par NOX (LARS SPUYBROEK): X Phylum (1997-1998) et Catastrophe Machine (1994-1998) par KARL CHUPannel by Objectile (1995-2013) par Objectile SARL (BERNARD CACHE et PATRICK BEAUCÉ): HypoSurface (1997-today) by dECOi Architects (MARK GOULTHORPE): et NSA Muscle (2003-2004) par ONL (OOSTERHUIS_LÉNARD): pour voir comment ils matérialisent leurs innovations en utilisant les nouvelles technologies.

On entre à l'intérieur de procédés de travail complexes depuis la conception d'un plan jusqu'à l'élaboration d'espaces complètement fonctionnels où les architectes explorent toutes les possibilités de leurs concepts avec la technologie et pour la technologie, pour aller encore plus loin en développant des espaces virtuelles. J'ai trouvé cela intrigant que les scientifiques de plusieurs disciplines furent inspirés par la manière dont les architectes se servaient de la technologie virtuelle pour étudiés leurs concepts. Récemment je réfléchis à la problématique des théories supplémentaires étudiée par les physicistes. Quand GREG LYNN, commissaire en chef de cette série, a parlé que les physicistes étaient inspirés par l'usage des ordinateurs que faisaient les architectes pour explorer leurs idées, je lui ai demandé ce qu'il pensait de la théorie des dimensions supplémentaires. Le projet Pavilion H20eXPO par NOX (LARS SPUYBROEK) est un exemple d'architectes qui ont crée une forme au delà des 3 dimensions d'espaces avec lesquelles la majorités des bâtiments sont érigés. Aussi Lars Spuybroek nous a dit que les édifices virtuels qui émergent lors des visites du publique sont  concues avec les forces de la nature telles l'électricité et la gravité, qui se manifestent soit par une programmation digitale faite par les visiteurs ou soit comme réaction aux agissements de ceux-ci dans le site. Greg Lynn a ajouté "Dans cet exemple, les architectes ne se servent pas des points normaux x, y, z des 3 dimensions d'espace mais se serviront de deux points pour former des vecteurs qui permettront de matérialiser toutes sortes de plans inconcevables."
photo Lena Ghio

Chaque projet détaille une exploration extraordinaire de comment rendre réel une vision en se servant des médias numériques. Je vous encourage à visiter la librairie qui propose des livres génials qui sont associés aux expositions en cours.

D'autres nouvelles du CCA,  PHYLLIS LAMBERT, (CC, GOQ, CAL, FRAIC, FRSC, Hon FRIBA, Hon FAIA, FSAH, LL D), architecte, Fondatrice Responsable et Présidente  du Conseil d'Administration du CCA, sera honorée avec un lion d'or d'honneur couronnant l'oeuvre d'une vie lors de la 14e Biennale d'Architecture de Venise ce 7 juin, et GIOVANNA BORASI a été nommé conservatrice en chef après plusierus années de collaboration avec MIRKO ZARDINI, Directeur  du CCA.

Jusqu'au 5 octobre 2014

-LENA GHIO

No comments:

Post a Comment